سئو کلاه سیاه و کلاه سفید ؟! کدام را انتخاب کنم؟ کدام کلاه را سر خودم و سر وب سایتم بذارم؟ اصلاً با هم چه تفاوتی دارند؟ با من تا آخر این مقاله همراه باش میخواهیم دقیقاً بفهمیم که با سئو کلاه سفید شروع کنیم یا سئو کلاه سیاه!
برخی از افراد این دو دسته را دو لبه متفاوت از یک شمشیر میدانند. اما در واقع در دنیای سئو مفهومی به عنوان درست و غلط وجود ندارد. سفید یا سیاه؛ آنچه که اهمیت دارد نتیجه کار است. در انتخاب رنگ کلاه دچار تردد شده اید؟ بهتر است از نزدیک این کلاهها را مشاهده کنید.
منظور از سئو کلاه سیاه چیست؟
برای درک بهتر از تفاوت سئو کلاه سیاه و سفید ابتدا باید این دو تکنیک را بهخوبی بشناسید. سئو کلاه سیاه به استفاده از تکنیکهایی اشاره دارد که قوانین سئو و موتورهای جست و جو را زیر سوال میبرند؛ هدف از این روش ها، زدن تکنیکها و سیگنال های مصنوعی برای جلب توجه موتور جستوجو است و اینکه بالاخره به یک طریقی به گوگل بفهمانیم که به ما توجّه بیشتری کند و نه سایر رقبای ما !
غالبا سئوکارانی از این تکنیک استفاده میکنند که در مضیقه زمانی هستند. آنها به دنبال راهکاری هستند که بهترین نتیجه را در سریعترین زمان ممکن برای آنها به همراه داشته باشد. البتّه که ریسک آن را هم به جان میخرند و خودشان هم میدانند که اگر در مسیر اجرای سئو کلاه سیاه زیاده روی کنند، وبسایت را به نابودی هدایت خواهند کرد
برخی از تکنیکهایی که در سئو کلاه سیاه به کار برده میشوند عبارت است از:
- استفاده افراطی از کلمات کلیدی؛
- لینک سازی بیش از اندازه؛
- متنها و لینکهای پنهان؛
- کپی کردن مداوم محتوا از سایر وب سایتها.
در ادامه با برخی از ویژگیهای بارز سئو کلاه سیاه آشنا میشوید.
خصوصیات سئو کلاه سیاه را بشناسید
در صورتی که سئوی پیاده شده در سایت شما یا سئویی که قصد دارید در سایت پیادهسازی کنید، دارای این ویژگیها باشد، با سئوی کلاه سیاه روبه رو هستید.
زیر پا گذاشتن قوانین موتور جست وجو
این سئو راهنمای موتور جستوجو( Google Help ) را نقض میکند، در بسیاری از موارد تکنیکهایی که در این حوزه به کار برده میشود از جمله تکنیکهایی است که در راهنمای موتور جستوجو ممنوع شده اند.
بر پایه گمراهی در رباتهای گوگل
سئو کلا سیاه، به دنبال دستکاری الگوریتمها و ایجاد گمراهی در رباتهاگوگل است. هدف افزایشِ رتبه سایت است. به همین دلیل از تمام الگوریتمها و تکنیکها به شیوهای استفاده میشود که رتبهای بهتر در زمان سریعتر به دست بیاید.
روی میانبرها متمرکز میشود
سئوکار در این حالت به دنبال یافتن نقطه ضعفهای الگورتیم هاست. با وجود اینکه این اقدامات میتواند نتایج جالب توجهی را به همراه داشته باشد، اما دوام چندانی ندارد. چرا که گوگل مدام در حال بهینه سازی الگوریتمهای خود است. بنابراین اگر سئو کلاه سیاه با تجربه و شیوه خودش پیاده سازی نشود، قطعاً آسب های جبران ناپذیری به سایت وارد خواهد کرد. چرا که در هر بار که هسته گوگل به روز میشود، نقاط ضعف گوگل شناسایی شده و بهبود مییابد. دقیقاً از همین روز باید فاتحه سایت خود را بخواهید.
منظور از سئو کلاه سفید چیست؟
در این شیوه سئوکار به دنبال استفاده از تکینکها و روشهایی است که تجربه کاربر از بازدید سایت را بهبود میبخشد. در این حالت هدف سئوکار جلب رضایت کاربر است. بنابراین رضایت موتور جست وجو چندان اهمیتی برای سئوکار ندارد چرا که خود گوگل بارها و بارها اشاره کرده است که اگر شما برای کاربر خودتان سئو کنید، انگار که برای من هم سئو کرده اید؟!
سئو کلاه سفید، به عنوان راهی اخلاقی برای افزایش رتبه سایت شناخته میشود و معمولاً با کمک اصول سئو داخلی سایت و همچنین یادگرفتن اصول سئو در تولید محتوا میتوانید نتایج فوق العاده ای بگیرید.
برخی از تکنیکهایی که در این شیوه به کار برده میشوند عبارت است از:
- استفاده از کلمه کلیدی هدفمند؛
- توجّه به نیّت جست و جوی کاربران؛
- انجام تحقیقات گسترده بر روی سایر رقبا و نقاط ضعف؛
- بازنویسی تگ های متا و جذّابتر کردن متن متا؛
- گرفتن بک لینک طبیعی به دلیل داشتن محتوا غنی؛
- تولید محتوای کاربر پسند و مشکل گشا
- توجّه به بهبود سئو فنّی و سئو داخلی سایت
- تمرکز بر لینک سازی داخلی و بهبود ساختار آن
سئوکارانی که این روشهای سئو را برای ارتقا رتبه سایت انتخاب میکنند، درواقع سرمایه گذاری دراز مدتی را در سایت انجام میدهند. چرا که نتایج حاصل از این شیوه مدتها بر جای میماند و معمولاً دوستانی که به دنبال یکشبه ره صدساله رفتن را در سر ندارند، از روش سئو کلاه سفید استفاده می کنند.
سئو کلاه سفید شامل چه مواردی می شود؟
1- استفاده صحیح از تگ ها و متا تگ ها
در کدنویسی سایت باید تگ h1, h2, h3 , h4 , h5 و تگ h6 را به طور مناسبی با استفاده از کلمات کلیدی هر صفحه و همچنین عناوین مهم موجود در هر صفحه تکمیل کنید. البته اگر کدنویس هم نباشید و سایت شما با استفاده از وردپرس ساخته شده باشد، خود وردپرس این کار را برای شما انجام میدهد. غیر از تگ هایی که ذکر شد، متا تگ توضیحات (Meta description tag) و تگ Alt که مربوط به توضیحات تصاویر است نیز وجود دارند که باید به طور صحیح و استاندارد تکمیل شوند. از تگ عنوان (Title tag) هم غافل نشوید که سایت شما را به موتورهای جستجو معرفی میکند.
سعی کنید تا جایی که ممکن است متا تگ توضیحات را طوری بنویسید که علاوه بر توصیف محتوای آن صفحه، کاربر را ترغیب کند که وارد آن صفحه بشود چرا که اگر آن صفحه از سایت شما در سرچ موتورهای جستجو جایگاهی کسب کند، در ادامه عنوان صفحه (که همان تگ Title است) ، متن موجود در متا تگ توضیحات هم نمایش داده میشود.
2- تولید محتوای باکیفیت و استاندارد
شاید بتوان گفت مهم ترین مورد در سئو کلاه سفید، محتوای با کیفیت است. نکات بسیار زیادی در مورد یک محتوای استاندارد وجود دارد. در گذشته گفته میشد که مطالب هر صفحه باید کوتاه باشد تا خواننده از مطالعه آن خسته نشود اما در این سال ها به نظر میرسد صفحاتی که دارای متنی حاوی بیش از 1000 کلمه هستند، راحت در موتورهای جستجو جایگاه به دست میآورند. البته همه نکاتی که ما در سئو کلاه سفید بیان میکنیم با این پیش فرض است که شما قبل از هر چیز به مفید بودن محتوا برای کاربرانتان توجه میکنید، چرا که اگر همه این نکات بیان شده را رعایت کنید اما کاربران، شما را نپسندند موتورهای جستجو نیز شما را نخواهند پسندید.
بعد از تعدادی پاراگراف از یک تصویر زیبا ، جذاب و با کیفیت استفاده کنید تا چشم کاربران از مشاهده حجم زیاد و یکنواخت متن ها خسته نشود و مدت بیشتری را به مطالعه سایت شما بپردازند. این مسئله کمک می کند تا شاخصی با عنوان Time on site که به طور مستقیم در سئو سایت شما موثر است، بهبود یابد. ضمنا در همین راستا توجه داشته باشید که تعداد خطوط هر پاراگراف را نیز بیش از حد افزایش ندهید و بعد از هر چند خط از مطلبتان، یک تیتر جدید استفاده کنید. چگالی و تراکم کلمه کلیدی در متن نیز مهم است که در این مورد نیز اگر سایت وردپرسی داشته باشید می توانید از پلاگین یوست کمک بگیرید.
سعی کنید در هر صفحه ای که میتوانید، از ویدئو استفاده کنید چرا که از دو جهت به سئو شما کمک میکند. جهت اول اینکه مشاهده ویدئو توسط کاربران باعث میشود Time on site افزایش پیدا کند و جهت دوم اینکه گفته میشود جدا از اینکه ویدئو دیده میشود یا خیر، همین که یک ویدئو در سایت خود قرار داده اید، از نظر موتورهای جستجو ارزشمند است و نشان میدهد که شما برای غنی سازی مطالب سایت خود تلاش کردهاید. از آن جهت که تولید ویدئو معمولا کار بسیار پرهزینه ای است، پیشنهادی برای صرفه جویی در این هزینه ها برای شما داریم. ارزان ترین راه برای داشتن چند ویدئو در سایت این است که اقدام به دانلود ویدئوهای مرتبط از سایت یوتیوب کنید و بر روی آنها زیرنویس و آدرس سایت خود را ثبت و منتشر کنید. توجه کنید که ویدئو ها را به صورت پخش آنلاین و غیر قابل دانلود در سایتتان قرار دهید، چرا که اگر آن را صرفا در قالب فایل قابل دانلود منتشر کنید، کاربر بعد از دانلود آن از سایت شما خارج میشود و کمک آنچنانی به سئو سایت شما نخواهد کرد.
از قرار دادن فایل های قابل دانلود در مطالب هم غافل نشوید. در این مورد هم روشی به شما توصیه میکنیم که هم زمان کمی از شما میگیرد و هم کارایی نسبتا خوبی دارد. توصیه میشود همان مطلبی که در قالب یک مقاله نگاشته اید را در دو فایل Word و PDF ذخیره کنید بعد آنها را با نام عنوان همان مطلب به علاوه عبارت Docx و PDF برای دانلود قرار دهید. در بسیاری از سرچ ها، کاربران به دنبال فایل های ورد و پی دی اف میگردند و از آن جهت که ما این فایل ها را برای دانلود قرار داده ایم، شانس خوبی برای بازدید از سایت ما در این سرچ ها وجود دارد.
در صفحات سایت خود از لینک دهی داخلی و خارجی استفاده کنید. لینک دهی داخلی به این معنی است که شما از یک صفحه از سایت به صفحه دیگری از سایت خودتان لینک دهید و از خواننده دعوت کنید آن صفحه را نیز مطالعه کند. این نوع لینک دهی باعث میشود هر کاربر، تعداد صفحات بیشتری از سایت شما را مشاهده کند که این اتفاق به طور مستقیم در محبوبیت شما در بین موتورهای جستجو تاثیر دارد. لینک دهی خارجی همانطور که از اسم آن مشخص است، به این معنی است که از سایت خود به سایت دیگری لینک دهید که این کار باعث میشود ربات های خزنده مربوط به موتورهای جستجو، راحت تر بتوانند موضوع و محتوای صفحات سایت شما را بشناسند و اعتبار آن اعتماد کنند. سایت وب سئو که در قسمت قبل معرفی شد، در بررسی لینکهای داخلی (internal link) و لینکهای خارجی (external link) نیز به شما کمک خواهد کرد و لینک های معیوب (Broken link) را معرفی مینماید تا اصلاح کنید.
منبع : مارکترها